Lasse Eskola

Valokuvaajan AT, 2023

Mainos- ja tuotekuvien toteuttaminen 50 osp
Valokuvakerronnan suunnittelu ja toteuttaminen 30 osp

Olen koonnut mainos- ja tuotekuvien toteuttamisen näyttööni esimerkkikuvia erilaisista mainoskuvauksista, joita olen viime aikoina toteuttanut ja joissa olen käyttänyt erilaisia kuvaus- ja jälkikäsittelytekniikoita. Esillä on erilaisissa kuvaustilanteissa ja erilaisiin vaihteleviin tarpeisiin toteutettuja kuvia. Lisäksi esittelen kuvakerrontaan liittyvää valokuvataideprojektia.

Valokuvaajan opintojeni myötä olen alkanut kuvata entistä enemmän päätyönäni ja koen, että kuvaamiseeni on tullut enemmän itsenityylistä otetta. Työnkulku on selkeytynyt ja rutinoitunut aiempaan nähden. Olen saanut olla mukana tekemässä monentyyppisiä asiakascaseja kuluneen vuoden aikana. Vuoden aikana olen saanut luotua muusta yritystoiminnasta eriytetyn kuvaajaprofiilin, sivutoiminimen, verkkosivut ja sometilit. Myös hakukonemainontaa on säädetty ja sitä kautta on alkanut tulemaan kontakteja. Myös kalusto on tullut päivitettyä ihan kauttaaltaan uusiksi (kalliiksi on tullut tämä opiskelu 😀 ). Itseäni kiinnostaa kaupallisten kuvauskeikkojen lisäksi suuresti toteuttaa jatkossa myös ei-kaupallista, kertovampaa kuvaa.

Opintojeni myötä olen pohtinut paljon sitä, minkälainen olen kuvaajana, mitä haluan oppia lisää, mitä haluan jatkossa tehdä ja mitä olen oppinut. Tässä joitakin ajatuksia kaupallisen kuvan tuottamisen puolelta:

• Jokainen kuvaustilanne on erilainen ja vaatii eri tyyppistä heittäytytymistä asiakaspalvelun ja oman tekemisen suhteen.
  • Omasta mielestä paras kuva ei ole aina asiakkaan mielestä paras. On hyvä pystyä mukautumaan tilaajan tarpeisiin ja osata tehdä vaihtelevaakin kuvaa.
  • Jokaisesta projektista oppii jotakin.
  • Hinnoittelu on hyvä miettiä huolella.
  • Pitää uskaltaa kokeilal ja mysö ehdottaa asiakkaalle uusia näkökulmia.
  • Mukavin tapa itselleni tehdä kuvaa on toimia ilman suurempaa ennakkosuunnitelmaa ja elää tilanteen mukaan kiireettömästi. Tavoitteenani on saada luotua kuvattavalle rauhallinen ja miellyttävä kuvauselämys.

Mainos- ja tuotekuvien toteuttaminen

Alla on esimerkkejä joistakin toteuttamistani asiakastöistä. Mainoskuvaksi ja mainoskuvan tekemiseksi koen kuvan, jonka on tarkoitus tukea yrityksen brändiä tai kuvan, jolla on tarkoitus myydä tai esitellä yrityksen tuotteita tai kertoa yrityksen tarinaa. Tästä syystä alla olevassa portfoliossa on monentyylistä kuvaa. Esiteltynä on muutamia kuvia poimittuina isommista sarjoista, mutta koitin kasailla pakettiin mahdollisimman eri tyylisistä projekteista näytteitä. Muutama nyt esillä olevista kuvista oli myös esimerkkeinä edellisen näytön osiossa “Valokuvauksen tuotantoprosessin tunteminen”.

Mainos- ja tuotekuvien tekemisessä käytän sekä luonnonvaloa että salamaa ja kuvia toteutetaan studiossa ja miljöössä asiakkaiden tarpeiden mukaan. Hyvin usein pyrin toteuttamaan kuvat siten, että ne vastaavat asiakkaan visuaalista ilmettä ja värimaailmaa ja toimivat siten mahdollisimman hyvin eri markkinointikanavien julkaisuissa tukien asiakkaan brändiä. Aika useissa kuvauskeikoissa olen tarjonnus asiakkaille samassa yhteydessä graafisen suunnittelun palveluita sekä esim. somekampanjoinnin kuvituksen suunnittelua.

Kuvia klikkaamalla saat auki lyhyen selostuksen kuvasta, kuvan käyttötarkoituksesta tai käytetystä tekniikasta.

Valokuvakerronnan suunnittelu ja toteuttaminen

Tähän valinnaiseen tutkinnon osaan päätin ottaa projektikseni toteuttaa kertova, fiktiivinen valokuvataidesarja. Kyseinen projekti on muhinut mielessäni pitkään ja nyt oli sopiva aika käynnistellä tämä Art statement-henkinen kuvakokonaisuus, joka on työnimellä “Top of the (wrong) career”. Kuvasarjassa seurataan fiktiivisen päähenkilön päivää. Suunnitelmissani on ollut ripotella kuviin elementtejä eri aikakausilta ja rakentaa kuvaustilanteet muualle kuin oikeaan toimistomiljööseen.

Tällä hetkellä käsikirjoitus- ja kuvausvaiheessa oleva projekti ottaa kantaa työelämän ja arjen kohtaamiseen sekä työssä jaksamiseen valokuvan keinoin.

Lähtökohtaisesti haluan näissä kuvissa tuoda esille tunteita ja tunnelmaa. Kuvien päähenkilö on työssään ja urallaan ihan väärässä paikassa, tai ainakin hänellä on pääsääntöisesti paha olla. Kuvasarjan yksi kantava ajatus on tarjota katsojalle pilke silmäkulmassa samaistumisen hetkiä sekä herätellä ajatuksia, miten kukin kokee oman roolinsa työyhteisössä ja kuinka suuren osan arkielämää ja persoonaa työ voi haukata ikävälläkin tavalla.

Olen aloitellut kuvien tekemistä ja vielä kuvaamattomia kuvakäsikirjoituksia on runsaasti kasassa. Tämän kevään ja alkukesän aikana työstän vielä lisää materiaalia ja koostan siitä yhtenäisen ja sopivasti punkhenkisen kuvasarjan. En ole aiemmin toteuttanut tämän tyyppistä projektia näin isosti keskittyen.

Homman edetessä ja mentoriyrittäjän suosituksesta päätin myös hakea projektille FinnFoton apurahaa. Mikäli apurahakuvio sattuu nytkähtämään eteenpäin, tavoitteenani olisi koostaa materiaalista näyttely. Mikäli apuraha-asia ei mene eteenpäin, haluaisin kuitenkin tuoda materiaalin esille vähintäänkin verkkopohjaisesti.

Liitän apurahahakemuksen + hakemuksentekoprosessin osaksi tätä työtä. Niihin linkit alempana.

Kuvien lopullinen tyyli käsittelytyyli hakee vielä hieman paikkaansa. Alla muutama jo hyvässä vaiheessa oleva kuva sarjasta: